|
© Nelle Devisscher |
Na de “shirtcontrole” op de Ronde van Vlaanderen voor amateurs op 1 april ontplofte de campagne #cleanekleren*. Boegbeeld Philippe Gilbert won de dag nadien op een magistrale manier de Ronde: een voorteken. Overal zag je daarna #cleanekleren teams opduiken: in bedrijven, op honderden sportactiviteiten en op grote wielerwedstrijden tot zelfs op de Ronde van Frankrijk. #cleanekleren kreeg veel media-aandacht: met als topper een tv-spotcampagne, na het winnen van de Fair Time Award van Medialaan en een reportage op Kanaal Z. Er werd gelopen, gefietst, gevoetbald, gewandeld en massaal de petitie getekend. Ook door heel wat BV’s en topsporters- en clubs. Het resultaat: meer dan 25.000 mensen supporteren voor #cleanekleren.
Topsporters tekenen voor #cleanekleren
Heel wat topsporters volgen het voorbeeld van Philippe Gilbert en tekenen voor #cleanekleren. Zoals Fabian Cancellara, olympisch kampioen Tia Hellebaut, hordeloopster Eline Berings, de nationale volleybalploeg Yellow Tigers en handbalploeg Red Wolves, kapitein van KRC Genk Thomas Buffel, enz. Verschillende voetbalspelers en -clubs uit de eerste klasse volgen. Dit is meteen een goede opwarming voor 2018 wanneer #cleanekleren zich gaat focussen op voetbal met het oog op het WK-voetbal in Rusland. Goed gezien van ACV-Sporta, die vele topsporters de petitie #cleanekleren lieten tekenen.
|
© Dirk Pierloot |
Politici bewegen
Ook een rits politici en overheden scharen zich achter #cleanekleren: minister van Werk en Consumentenzaken Kris Peeters, Groen-politici als Tine Heyse die meteen het stadbestuur van Gent mobiliseerde en minister van Ontwikkelingssamenwerking De Croo. De Croo heeft wel oog voor ‘kleding’: hij trapte de zestiende Week van de Fair Trade af met een bezoek aan JBC dat inzet op ethisch geproduceerde kleding. De campagne #cleanekleren ging met een aantal beleidsvoorstellen naar ministers De Croo en Peeters en hoopt na sympathie binnenkort beleidsdaden te zien. Want een wettelijk kader dat stimulansen geeft naar de sector is heel belangrijk.
En Belgische sportkledingbedrijven?
|
© Mine Dalemans |
Het doel van de campagne #cleanekleren is Belgische sportkledingbedrijven overtuigen om stappen te zetten richting ‘schone kleren’. Zowel Bioracer als Vermarc, producenten van wielerkledij voor teams, kregen #cleanekleren op bezoek. Bij Bioracer kregen we onlangs nog te horen dat zij vanuit hun klanten geen vraag krijgen naar ethisch geproduceerde kleding en ze er commercieel ook geen meerwaarde in zien. Daarom dat we onze campagne onverminderd en vastbesloten verderzetten. Verspreid mee de oproep om te tekenen op
www.cleanekleren.be
“Buy the change you want to see in the world”
|
© Nelle Devisscher |
“De acties lopen inderdaad goed”, zegt Jessie Van Couwenberghe die het beleidswerk doet voor #cleanekleren. “Maar sportkledingbedrijven als Bioracer voelen onvoldoende de druk van de klant. Elke euro die je uitgeeft, ook als organisatie, is een stem. En je kiest aan welk soort bedrijf je die geeft: zij die het echt goed doen op milieu en sociaal vlak of laat je enkel de prijs meespelen? Dan weet je dat het milieu of de werknemers elders de prijs betalen. Wij gebruiken als organisatie veel te weinig onze koopkracht die een echt hefboom kan zijn voor verandering. Wij staan als campagnepartners voor waarden en die moeten we ook doortrekken in elke aankoop die we doen.”
Op zoek naar ‘schone’ promo- of sportkleding met bedrukking op maat van je organisatie of club?
Contacteer:
o ACP, Fair Wear & Fair Trade ambassador, info@acpinfo.be, 03/889 02 16.
o Amitex, info@amitex.be www.amitex.be, 050/70 71 42
o Andere schone (sport)kleren aankopen: neem een kijkje op www.fairwear.org
|
© Claudio Montesano Casillo |
Elke dag een marathon
“Voor wie doen we dit eigenlijk?” Voor Tahra en miljoenen anderen. Tahra is één van de 650.000 Cambodjanen die sportkleding maakt voor de grote sportmerken als Nike en Adidas. Tahra is 34. Op haar 17de ging ze aan de slag als naaister in een Cambodjaanse kledingfabriek. Tahra werkt 10 uur per dag, 6 dagen per week en verdient 0,88 euro per uur . Elke dag moet ze een target van 1300 stuks halen. Een undercover tv-ploeg volgde haar op een normale werkdag, met fitness gadgets om haar prestaties te meten. Ze verbrandt 2.439 kcal voor jouw sportshirt… Alsof ze elke dag een marathon zou lopen. Het resultaat van de metingen werd vertaald in een tv-spot die meer dan 1,7 miljoen kijkers te zien kregen op VTM, Q2 en twee andere tv-zenders. Tahra is lid van de vakbond C.CAWDU, een partnerorganisatie van Wereldsolidariteit en ACV. Deze Cambodjaanse vakbond interpelleert al jarenlang de internationale merken bij schendingen van arbeidsrechten en voor het uitbetalen van een leefbaar loon.